.

Μνημόνιο οδηγιών προστασίας από φυσικές καταστροφές

Καιρός

Χάρτης Ευρυτανίας


Υπουργείο Προστασίας του πολίτη - Νέο Υπουργείο – Διαχρονική Ανάγκη PDF Εκτύπωση E-mail

Δημ. 18/11/2009 - 20:00

Του Νικολάου Γ. Διαμαντή Υποστρατήγου Π.Υ./ ε.α.

Αντιπροέδρου Πανελλήνιου Λαογραφικού & Πολιτιστικού Συλλόγου Ευρυτάνων Σωμάτων Ασφαλείας

Ο νεοεκλεγείς Πρωθυπουργός της χώρας Γεώργιος Α. Παπανδρέου σχηματίζοντας, μετά τη λαϊκή εντολή της 4ης Οκτωβρίου 2009, την κυβέρνησή του, υπηρετώντας τις αρχές της σύγχρονης διακυβέρνησης και υλοποιώντας προεκλογικές δεσμεύσεις του κόμματός του προέβη σε μια σειρά από δομικές αλλαγές στη σύνθεσή της ανακατανέμοντας αρμοδιότητες, συνθέτοντας και δημιουργώντας νέα Υπουργεία, καταδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο και τις προτεραιότητές του.

Μεταξύ των νέων Υπουργείων ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία αλλά και με σημειολογική αναφορά, ήταν η δημιουργία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Το νέο Υπουργείο, όπως προκύπτει από τις αρμοδιότητες και τη δομή του σίγουρα δεν είναι το παλιό Δημόσιας Τάξης με άλλη ονομασία.

Πιστεύουμε ότι το νέο Υπουργείο πρέπει και μπορεί να προσφέρει αποτελεσματικά στην προστασία του πολίτη. Οι σύγχρονες ανάγκες των κοινωνιών μας απαιτούν ολοκληρωμένες σύγχρονες και αποτελεσματικές λύσεις για τους πολίτες. Αν κάποτε η βιομηχανική ανάπτυξη κατεδείκνυε το επίπεδο ανάπτυξης μιας χώρας, σήμερα οι υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας είναι αυτές που καταδεικνύουν το επίπεδο πολιτισμού μιας χώρας.

Ο υπογράφων θεωρεί ότι η συγκεκριμένη πολιτική κίνηση δικαιώνει και έναν αγώνα πολλών ετών, ως πρόεδρου της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, προς την κατεύθυνση αυτή.

Συγκεκριμένα πλέον των άλλων επιτρέψτε μου να μνημονεύσω μια σειρά από δράσεις κείμενα και προτάσεις που αναδείκνυαν και τεκμηρίωναν τη συγκεκριμένη ανάγκη και επιχειρηματολογούσαν προς την κατεύθυνση υλοποίησής της.

1.- Σε έρευνα που διενέργησε η ΕΑΠΣ (Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος), το 2000, για το μέλλον του Πυροσβεστικού Σώματος, συνάδελφοι από όλη τη χώρα, κατέθεσαν τις απόψεις τους για όλους τους τομείς του Σώματος, απαντώντας και στο ερώτημα:

«Ποια πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι η πολιτική υπαγωγή του Πυροσβεστικού Σώματος;

α. Στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης ως Σώμα Ασφαλείας.

β. Στο Υπουργείο Εσωτερικών συγκεκριμένα στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.

γ. Στους Ο.Τ.Α. (Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

δ. Άλλο» 

Για πρώτη φορά αναδεικνύεται και παρουσιάζεται αλλά τίθεται και σε δημόσιο διάλογο η ανάγκη για ένα άλλο Υπουργείο εκτός του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης.

2.- Σε άρθρο που είχε δημοσιευθεί στο περιοδικό «ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ» το 2001 με αφορμή τη τραγωδία στις ΗΠΑ στο σημείωμα του εκδότη με την πολύτιμη βοήθεια και συνεργασία εκλεκτού συναδέλφου Αξιωματικού  είχαμε καταγράψει και διατυπώσει μεταξύ των άλλων και τα εξής:

α. «Στην Ελλάδα ακόμη δεν έχουμε καταλάβει, στη σύγχρονη εποχή, τι σημαίνει Διαχείριση Κρίσεων και πως, στην εποχή των ΜΜΕ, ακόμη και μια απλή, μικρή φυσική καταστροφή, που μεταδίδεται ζωντανά από την τηλεόραση, μπορεί να αποσταθεροποιήσει το συνεκτικό ιστό της κοινωνίας για μέρες.»

Αυτό που είχαμε περιγράψει τότε καταδείχτηκε ως πραγματικότητα στις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 στην Πελοπόννησο και το 2009 στην Ανατολική Αττική.

β. «Τα γεγονότα στις ΗΠΑ μέσα από την οδυνηρή, απίστευτη τραγωδία έστειλαν μήνυμα εγρήγορσης και άμεσων αποφάσεων. Ήρθε η ώρα της δημιουργίας ενός Υπουργείου Εσωτερικών Υποθέσεων ή Εκτάκτων Αναγκών, το οποίο θα αναλάβει να συγκεντρώσει και καθοδηγήσει το σύνολο των δυνάμεων ασφάλειας της χώρας. ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ  μια ΑΜΕΣΗ , επιβεβλημένη ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ.

γ. Σε Διεθνές επίπεδο, η Πολιτική Προστασία αποτελεί το φορέα χάραξης Στρατηγικής για την αντιμετώπιση φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών, για το συντονισμό της Πολιτικής Άμυνας της χώρας σε καιρό ειρήνης.

Σε Διεθνές επίπεδο, ανεξάρτητα από το όποιο μοντέλο εφαρμόζεται σε κάθε χώρα, η Πολιτική Προστασία έχει ως αιχμή του δόρατος το Πυροσβεστικό Σώμα της χώρας.

δ. Εμείς θα παρακολουθούμε στενά στέλνοντας προς την Πολιτική Ηγεσία ένα μόνο μήνυμα.

Η δημιουργία του ενός και μόνο φορέα, του Υπουργείου Εκτάκτων Αναγκών, (σημερινό Προστασίας του Πολίτη)  τούτες τις ώρες μοιάζει να είναι πλέον ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ»

3.-Την άνοιξη του 2007 σε σχετική ανάλυση μου στο περιοδικό «ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΓΙΝΕΣΘΑΙ», «Περί επιλογής αρχηγού και κατάργησης του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης» καταλήγω μετά από μια σειρά επιχειρημάτων στο σαφέστατο συμπέρασμα για τη δημιουργία ενός νέου Υπουργείου.

«Συγκεκριμένα μιλάμε για μετεξέλιξη και όχι κατάργηση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης σε ένα καινούργιο Υπουργείο (λ.χ. Εκτάκτων Αναγκών), στο οποίο θα ανήκουν οργανικά, η ΕΛ.ΑΣ, το Π.Σ., το Λ.Σ., η Αγροφυλακή και η ΕΥΠ με παράλληλη συστέγαση και του επιτελικού οργάνου της Πολιτικής Προστασίας (Γ.Γ.Π.Π).Για την επιλογή του Αρχηγού, θα πρέπει, ύστερα από σχετική εισήγηση του Αρμόδιου Υπουργού, οι υποψήφιοι Ανώτατοι Αξιωματικοί για τη συγκεκριμένη θέση, να παρουσιάζονται στην Αρμόδια Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων, η οποία μετά από δημόσια παρουσίαση και διάλογο, θα καταθέτει την άποψή της, η οποία θα είναι και η εισήγηση προς το ΚΥΣΕΑ, το οποίο και θα επιλέγει την φυσική ηγεσία του Σώματος.»  Το πρώτο μέρος της πρότασης έγινε πραγματικότητα. Στο χέρι του Υπουργού είναι να κάνει πράξη και το δεύτερο.Αυτό το Υπουργείο που τότε οραματιζόμασταν και προτείναμε σήμερα είναι μια πραγματικότητα. Ο νέος Υπουργός κύριος Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, βρίσκεται σε ένα χώρο που τον γνωρίζει καλά και υπηρέτησε με επιτυχία.

Υπάρχουν λοιπόν οι προϋποθέσεις για να πετύχει ο ίδιος αλλά και η νέα αυτή προσπάθεια για την προστασία του πολίτη. Η θέληση και οι γνώσεις είναι μερικές από τις προϋποθέσεις επιτυχίας από μόνες τους όμως δεν αρκούν. Συμβάλλοντας κι εμείς στη νέα αυτή προσπάθεια για την προστασία του πολίτη θα θέλαμε να καταθέσουμε, στη δημόσια διαβούλευση, μερικές επισημάνσεις και προτάσεις.

Στο νέο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας για πρώτη φορά είναι συγκεντρωμένα κάτω από ενιαία πολιτική καθοδήγηση τα λεγόμενα Σώματα Ασφαλείας. Δηλαδή το Πυροσβεστικό Σώμα, η Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό. Στον κόσμο ο όρος Σώματα Ασφαλείας έχει συγκεκριμένο εννοιολογικό περιερχόμενο, όμως στην πραγματικότητα οι διαφορές και οι αποκλίσεις αυτών στην αποστολή, στην οργάνωση, στην εσωτερική τους λειτουργία και στη δομή τους είναι τεράστιες. Ίσως λοιπόν ένα πρώτο στοίχημα είναι η ομογενοποίηση στη δομή, στην εσωτερική λειτουργία και στις αρμοδιότητες των Σωμάτων Ασφαλείας και ο επανακαθορισμός του εννοιολογικού περιεχομένου του όρου είναι το πρώτο στοίχημα. Αυτό μπορεί να ξεκινήσει με την απλή χρήση του όρου Σώματα Προστασίας του Πολίτη αντί για Σώματα Ασφαλείας.

Ας δούμε όμως μερικές από τις διαφορές και τις αποκλίσεις των Σωμάτων Προστασίας του Πολίτη. Η Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα είναι σώματα τα οποία έχουν ως κύρια αποστολή και αρμοδιότητα την πάταξη της  εγκληματικότητας, την αστυνόμευση και την εσωτερική ασφάλεια της χώρας ενώ το Πυροσβεστικό Σώμα την αντιμετώπιση και την προστασία από τις πυρκαγιές, τις φυσικές καταστροφές κλπ. Ενώ λοιπόν βλέπουμε ότι  η ΕΛ.ΑΣ και το Λ.Σ. έχουν την ίδια καθ’ ύλη αρμοδιότητα ο διαχωρισμός τους κυρίως έγινε με βάση την κατά τόπο αρμοδιότητα του Λιμενικού Σώματος (λιμάνια, θαλάσσια χώρα). Θεωρητικά κάποιος θα πίστευε ότι λόγω της καθ’ ύλη αρμοδιότητας θα πρέπει τουλάχιστον να έχουνε την ίδια προέλευση, την ίδια εκπαίδευση και την ίδια εσωτερική λειτουργία. Όμως μόνο αυτό δεν συμβαίνει.

Η ΕΛ.ΑΣ. είναι ένοπλο σώμα και οι υπάλληλοί της θεωρούνται πολιτικοί υπάλληλοι, έχουν εσωτερικό πειθαρχικό δίκαιο και κανονισμό, εισάγονται με πανελλήνιες εξετάσεις και εκπαιδεύονται για πέντε (5) τουλάχιστον εξάμηνα.

Το Λ.Σ είναι ένοπλο Σώμα, οι υπάλληλοί του είναι κάτι μεταξύ πολιτικού και στρατιωτικού προσωπικού, καθότι έχουν δωσιδικία στο Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα, εισάγονται με εξετάσεις, κατ’ εξαίρεση του ΑΣΕΠ και εκπαιδεύονται ένα (1) εξάμηνο οι Λιμενοφύλακες, εννέα (9) μήνες οι Υπαξιωματικοί και δύο (2) εξάμηνα και με τρεις (3) μήνες πρακτική οι Αξιωματικοί οι οποίοι προέρχονται από πτυχιούχους Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Το κυριότερο ενώ το Λ.Σ. έχει στρατιωτική δομή και οργάνωση και διαθέτει Αρχηγό και Υπαρχηγό δεν έχει καν Αρχηγείο.

Το Π.Σ. είναι άοπλο Σώμα, στρατιωτικά οργανωμένο, οι υπάλληλοί του είναι πολιτικοί υπάλληλοι, έχουν εσωτερικό πειθαρχικό δίκαιο και κανονισμό.  Οι πυροσβέστες εισάγονται με εξετάσεις, κατ’ εξαίρεση του ΑΣΕΠ και εκπαιδεύονται τέσσερις (4) μήνες, οι Υπαξιωματικοί προέρχονται μόνο μέσα από το Σώμα και εκπαιδεύονται για έξι (6) μήνες, ενώ οι Αξιωματικοί προέρχονται κατά 50% από το Σώμα με εκπαίδευση τριών (3) ετών και 50% από πτυχιούχους ΑΕΙ με εκπαίδευση δύο (2) ετών (1 έτος πρακτική, ένα έτος θεωρητική). Επιπλέον έχει την ιδιαιτερότητα να απασχολεί συμβασιούχους πυροσβέστες για οχτώ μήνες το χρόνο οι οποίοι αριθμητικά ξεπερνούν το 50% της υπηρετούσας δύναμης του και διαθέτει οργανωμένους εθελοντές που ξεπερνούν το ένα τέταρτο (1/4) της υπηρετούσας δύναμής τους.            

Από την απλή αναφορά των παραπάνω γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι είναι αναγκαία η αναδιοργάνωση και ομογενοποίηση των Σωμάτων Προστασίας του Πολίτη, διοικητικά και οργανωτικά, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ιδιαιτερότητες και την αποστολή του καθενός. Η αρχή θα μπορούσε να γίνει με την καθιέρωση της εισαγωγής στις Σχολές του Πυροσβεστικού και του Λιμενικού Σώματος με το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων. Πλέον των παραπάνω με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται:

  • η εξασφάλιση του εργασιακού ισοδύναμου του κάθε σώματος.
  • η ομογενοποίηση του προσωπικού σε θέματα μισθολογικά, συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά με το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας και των Ενόπλων Δυνάμεων που ήδη εισάγονται με το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων.
  • αξιοποίηση του εργασιακού δυναμικού για τουλάχιστον τριάντα πέντε (35) ενεργά χρόνια (από 18-54) με το δεδομένο ότι τώρα εισέρχονται στις σχολές και μέχρι την ηλικία των τριάντα ετών(30). 
  • εξασφάλιση ενιαίου επιπέδου γνώσεων των δοκίμων, γεγονός που αυξάνει την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης και σε χρόνο και σε ποιότητα, και το κυριότερο,
  •  αναβάθμιση της εκπαίδευσης με τη δημιουργία προσωπικού υψηλού επιπέδου και εξειδικευμένων γνώσεων που είναι αναγκαίες για την αντιμετώπιση των σύγχρονων αναγκών.  

Θεωρούμε ότι η προστασία του πολίτη είναι κυρίαρχο αιτούμενο για την κοινωνία μας και θα συμβάλουμε στην προσπάθεια βελτίωσής της με την κατάθεση στη δημόσια διαβούλευση σκέψεων, προτάσεων και επισημάνσεων που έχουμε αποκτήσει από την πολύχρονη ενασχόλησή μας με θέματα πολιτικής προστασίας.

 
bottom

Valid XHTML and CSS.